Een staaltje van inefficiëntie - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Marijke - WaarBenJij.nu Een staaltje van inefficiëntie - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Marijke - WaarBenJij.nu

Een staaltje van inefficiëntie

Blijf op de hoogte en volg Marijke

26 November 2012 | Nederland, Almere Stad

Volgens de airline kun je 24 uur van tevoren online inchecken. Op de heenweg was dit niet gelukt door een technische storing. Ook voor de terugweg lukte het niet, vluchtgegevens konden niet gevonden worden. Toch maar even bellen met de klantenservice. Hier kreeg Roel te horen dat wij niet Online konden inchecken omdat onze achternaam meer dan 8 letters heeft en dat is natuurlijk erg bijzonder. We besluiten de volgende dag bijtijds naar het vliegveld te gaan om in te checken en de bagage af te geven. De bedoeling is dat we dan nog even voor een paar uur naar huis gaan. Zo gezegd zo gedaan. Pieter kijkt even voor de lunch van de hondenclub hoe laat de desk open gaat en dit blijkt om vijf uur te zijn. We staan er netjes op tijd maar tot onze verbazing blijkt de desk niet om 5 uur open te gaan, men zeg half 6 en dan blijf je wachten. Half 6 wordt 6 uur en uiteindelijk half 7. Niet getreurd, we zijn immers de eerste. Dat zal vast goedkomen. Uiteindelijk aan de beurt en we willen een ruimere plek. De medewerkster van de airline schrijft een briefje. We geven tevens aan dat we graag bij elkaar willen zitten. Dit is geen enkel probleem volgens haar. De desk medewerker maakt onze bordingpassen in orde. Dit duur een half uur want het is geweldig ingewikkeld om twee mensen een zitplaats in een vliegtuig te geven, maar uiteindelijk lukt het em . we krijgen onze bordingpassen nog niet want je moet eerst gaan betalen bij de balie van de airline. de instapkaarten voor de overstap op london krijgen we al wel. We gaan naar de balie en betalen om vervolgens weer terug te gaan naar de desk waar we onze instapkaarten krijgen. we zien gelijk dat we niet bij elkaar zitten maar 7 rijen er tussen. We zeggen het tegen de medewerker en we zien zweetdruppels op zijn voorhoofd verschijnen. De kaarten worden verscheurd en uiteindelijk komen er nieuwe kaarten voor het traject Kaapstad- London. Als we willen weglopen werpen we nog een laatste blik op de instapkaarten voor London en wat schetst onze verbazing, we zitten ook hier niet naast elkaar. We vragen de medewerker dit te wijzigen. Helaas, hier kon hij niets aan veranderen, want het is een andere luchtvaartmaatschappij. We moesten maar even naar de balie van British Airways. Vooruit dan maar, we waren inmiddels 1,5 uur bezig om de juiste bordingpassen te krijgen en het was inmiddels te laat om nog terug naar huis te gaan. Gelukkig hadden we de handbagage achter in de auto liggen, Joop en Pieter hebben deze even opgehaald uit de parkeergarage.
Bij de balie van British Airways gekomen kon ook deze medewerker ons niet helpen want hij kon niet in het systeem van London, wellicht de incheckbalie van BA ? Hier gevraagd, maar helaas deze kon het ook niet. Maar, zei de medewerker het is altijd heel rustig op die vlucht dus ruimte genoeg om even van plek te wisselen als je eenmaal in London aankomt. Zo moet het dan maar. In London aangekomen ons bij de transfer desk gemeld en uitgelegd wat wij wilden. Helaas, toestel is helemaal vol en er is geen ruimte m te wisselen van plek. Op de vraag van ons waarom je zomaar een plek toegewezen krijg en een boeking niet naast elkaar komt te zitten wist de medewerker niet. Ze gaf als mogelijkheid aan dat er online ingecheckt kon worden. Hoe onze ervaringen daarmee waren hebben we even uitgelegd. Natuurlijk begrijpt iedereen dat een airline goed op zijn kosten moet letten. Een van de goede hulpmiddelen zou daarbij een deuglijke automatisering kunnen zijn. Dat werkt efficiënt en spaart personeelskosten. Doe je het maar halfbakken, kost het alleen maar meer. Om het verhaal kompleet te maken ook nog vertraging. Home smeet home, here we come. Als we thuis zijn, vergeten we dit vast snel. Houd de mooie herinnering vast aan de fantastische ervaring!
Op Schiphol stond Wybren ons op te wachten, helemaal fantastisch. Eenmaal in de straat gekomen ontdekten dat zich ook hier onregelmatigheden hadden plaatsgevonden, zie foto. De katten zijn weer blij ons te zien. Die zijn weer super verzorgd door Martin & Toya. Ze zijn blij ons weerte zien en helemaal niet beledigd zoals in het verleden nog wel eens het geval was.
Een prachtige thuiskomst is ook als je de koffers open doet en ziet dat de zorg vuldig meegesmokkelde flesjes ook nog heel zijn, joehoe !

• 26 November 2012 - 20:06

Martin: