Cederbergen - Reisverslag uit Cederberg, Zuid-Afrika van Marijke - WaarBenJij.nu Cederbergen - Reisverslag uit Cederberg, Zuid-Afrika van Marijke - WaarBenJij.nu

Cederbergen

Blijf op de hoogte en volg Marijke

19 November 2012 | Zuid-Afrika, Cederberg

We gaan naar Cederbergen. Dit is een natuurgebied op een uur of vier ten noorden van Kaapstad. Het is maar goed dat we een grotere auto hebben gehuurd want we zitten helemaal vol. Er is in Cederbergen wildernis helemaal niets te koop. We rijden door een landschap wat men het gouden landschap noemt. Dit is vanwege de enorme tarwe vlaktes. Wel zie je dat steeds mer boeren over stappen op wijnbouw, goede zaak vinden wij. Als we bij Citrusbergen de komen houdt de normale weg op. We komen op een weg geschikt voor 4x4 en hobbelen vrolijk door voor zeker 1,5 uur. Fasten your seatsbelts ! Het landschap wordt ruiger en huizen zijn er niet meer. Uiteindelijk komen we bij een klein kantoortje aan waar we ons melden. Ernaast is een klein ander kantoortje waar je hout kunt kopen, voor de braai . Een stukje verder is ons eigen huisje, met een prachtig uitzicht en een poel voor de deur waar je in kunt plonzen als je warm terug komt van je wandeling. We installeren ons en gaan terug om wat hout te halen. Onderweg komen we springbokken tegen. Als we langs de poel rijden zien we dat Joop en Pieter erin gesprongen zijn en sluiten ons erbij aan. Bij het huisje zien we allerlei aparte onder andere de boom waar de sneeuwprothea aan groeit. Tevens de eucalyptus boom, zeer brandbaar omdat de olie van de boom snel in brand vliegt en de bladeren snel vlam vatten. Boven op de bergen zie je Cederbomen, die naar gelang waar de wind vandaan komt een buiging maken. In combinatie met de rode bergen is het een fantastisch uitzicht. Als je in zuid Afrika "buiten"bent moet wel braai eten en dat gaan we doen. Het vuur wordt zorgvuldig opgestookt en houtskool ertussen gegooid en dan maar wachten tot het vuur goed is om te gaan eten. Het geheim van de braai blijkt een roost te zijn waar het vlees tussen geklemd wordt. Voor het beste resultaat moet je erbij blijven en het rooster steeds omkeren. Braai is vlees en misschien een broodje, belegd met van alles, ook tussen het rooster. Niets salade, stokbrood, sauzen, maar wel een gigantische kwaliteit vlees. Het was heerlijk. Ondertussen is het donker geworden en kijken we naar de sterren. Hier Pluto en de drie wijzen en het zuiderkruis. Geen kleine en grote beer. Deze zijn alleen op het andere halfrond te zien. Je hoeft haast geen licht buiten aan, zoveel sterren zie je hier.