De tuinroute - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Marijke - WaarBenJij.nu De tuinroute - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Marijke - WaarBenJij.nu

De tuinroute

Blijf op de hoogte en volg Marijke

16 November 2012 | Zuid-Afrika, Wilderness

We gaan weer op pad. Doel van ons uitstapje is een deel van de tuinroute, in Wilderness overnachten en de dag erop stukje terug naar Montegue om vervolgens zondag weer "thuis" te komen. Pieter zegt ons voorzichtig te doen. Er zijn onderweg rellen waardoor je niet door de stad Swellendam heen kunt. Helaas is dit wel de enige route om in wildernis te komen dat kan lastig worden. Pieter zegt dat het beste is om onderweg bij de politie stations te informeren of het veilig is onderweg en naar de radio te luisteren.
Er zijn maar weinig mensen die de Tuinroute overslaan. Dit is begrijpelijk want je rijdt door een schitterende omgeving . De naam Tuinroute is vanwege de uitbundige flora die het hele jaar door bloeit. De route ligt tussen Kaapstad en Port Elizabeth, begint in Mosselbaai en eindigt bij Stormsriver (Oost-Kaap). Maar hoe je het ook noemt, één ding is zeker, de Tuinroute heeft veel te bieden; de lagunes van Wilderness, het meer van Sedgefield, de Heads van Knysna, prachtige stranden bij Plettenberg Bay en tot slot de geweldige natuur in Tsitsikamma.
Dit is de meest ideale route waar wij een deel van pakken . We rijden vanaf Kaapstad richting Swellendam . Tegen de tijd dat wij daar in de buurt komen horen we dat er meer dan 40 arrestaties verricht zijn. Eenmaal door Swellendam rijdend zien we overal brandjes die net geblust zijn.
Bij George komen we weer aan de kust terecht. Het is de grootste stad langs de Tuinroute en tevens de hoofdstad van de regio. Het ligt in een agrarisch gebied aan de voet van de Outeniqua bergen. Hier is tevens de start van de Outeniqua Choo-Tjoe stoomtrein die heen en weer rijdt tussen George en Mossel Bay. Het is de enige stoomtrein die nog dagelijks rijdt. Onderweg kom je o.a. over een 210 meter hoge brug, de Kaaimans River Bridge.
We komen aan in Wilderness en ontdekken een prachtig B&B met uitzicht over de zee.
Wil je actief bezig zijn in een mooie omgeving met meren, lagunes en rivieren, is Wilderness een goede omgeving. Hier kun je wandelen, paragliding, mountain-biking, paardrijden, boottochten maken, vissen, dolfijnen en walvissen spotten en ga zo maar door. Wij gaan het plaatsje in, wat niet groot is en komen terecht in de jaren 70. Het plaatje blijkt een soort surfers Paradiso te zijn kompleet met hippies. Ongevaarlijk maar wel weer even een soort cultuurschok, de rook van wierook.
Je kunt fantastisch eten hier, springbok, struisvogel en heel veel soorten vis, garnalen, kreeft. Eenmaal terug gekomen in Dolphin &Dunes zitten we over de Indische oceaan te kijken met een hemel zo vol met sterren, geweldig.

• 17 November 2012 - 17:48

REX:

Meer foto's!!!!!! Geniet!

• 17 November 2012 - 19:38

Martin:

Dus het gevaar was enigszins minder want jullie zijn uiteindelijk wel door Swellendam gereden. Klinkt allemaal wel erg mooi. Zijn benieuwd naar jullie foto's. Geniet, drink met mate en doe voorzichtig!