Wijn en culinair in Franschhoek - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Marijke - WaarBenJij.nu Wijn en culinair in Franschhoek - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Marijke - WaarBenJij.nu

Wijn en culinair in Franschhoek

Blijf op de hoogte en volg Marijke

14 November 2012 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Ca. 30 minuten rijden vanaf Kaapstad begint het Kaapse Wijnland. Hier ligt een gebied met indrukwekkende bergen, vruchtbare groene valleien, wijngaarden en boomgaarden vol fruit. Je ziet hier nog landhuizen met de zeer herkenbare Kaaps-Hollandse stijl. Vanwege het zeer gunstige, Mediterrane klimaat en de vruchtbare grond is dit gebied perfekt voor wijnbouw.
Het is een prachtige route naar dit gebied, tussen de bergen door slingert de weg en dan ineens heb je uitzicht over de wijngaarden.
Franschhoek ligt in het hart van de Kaapse Wijnlanden en is een klein dorpje gebleven. In dit kleine stadje hebben de gevluchtte Hugenoten uit Frankrijk zich gevestigd. Zij brachten hun kennis van wijn en lekker eten mee. De wijngaarden aan de voet van de bergen hebben Franse namen. In de prachtige vallei worden diverse bekende witte wijnsoorten gemaakt zoals Sauvignon Blanc, Chardonnay, Semillon en Chenin Blanc en de rode soorten Cabernet Sauvignon, Shiraz, Pinot Noir en Merlot. Naast de wijnen is Franschhoek ook bekend vanwege verschillende restaurants die een onderscheiding hebben gewonnen.
We strijken neer bij Auberge la Dauphine.Een oude wijn boerderij die helemaal ingericht is als B&B net een klein stukje buiten Franschhoek.
In het plaatje zelf kijken we rond en genieten een fantastische lunch. In de middag bekijken we de rest en relaxen nog een beetje aan het zwembad .
Het is lastig kiezen waar je wilt gaan dineren als bijna alle restaurants sterren hebben . We gaan bij café des Arts eten, een van de aanraders. Wat geweldig, je zou er gewoon blijven.
De volgende dag na het onbijt gaan we via Stellenbosch terug.
Deze op 2 na oudste stad van Zuid-Afrika werd in 1679 gesticht door Simon van der Stel, die we ook kennen van Simon's Town. De bijnaam "Oak Town" ofwel eikenstad, komt vanwege de enorme hoeveelheden schaduwrijke eikenbomen die er staan. Naast wijn is Stellenbosch ook bekend als universiteitsstad. De dorpstraat in het centrumheeft nog echt de sfeer van vroeger omdat er nog zoveel oude gebouwen en huizen bewaard zijn gebleven. De mooiste straat is de lange Dorpstraat. Voor de rest kun je zien dat de stad in de loop der tijd groot geworden is.

Dichtbij de Bains Kloof ligt Wellington. Vanwege de uitstekende bodem en het ideale klimaat ligt hier het grootste deel van Zuid-Afrika's vine-cutting kwekerijen ("stokkieskwekerye").

• 16 November 2012 - 22:47

Martin:

Mensen, wat een mooie verhalen. Zo goed beschreven dat ik mij daar een heel goede voorstelling mijngang maken. Tja etentjes met een drankje (of 2,3,....) dat is niet verkeerd en zeker in dit soort van idyllische oorden.