Op stap, kennismaking met Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marijke - WaarBenJij.nu Op stap, kennismaking met Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marijke - WaarBenJij.nu

Op stap, kennismaking met Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Marijke

12 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wybren en Jacqueline brengen ons naar Schiphol waar vandaan we eerst naar London vliegen. Een klein stukje weliswaar maar er is enorme turbulentie. We zijn shaken, not stirred en op gegeven moment speurt de stewardess weg bij haar karretje en laat deze staan om een duikvlucht te nemen naar haar stoel en gaat in de gordels zitten. Heftig wel, je wordt er zomaar wakker van.
Verder gaat alles goed en we komen ongeschonden aan in London, nemen het busje naar de andere terminal om ons te melden bij Virgin. 'S Middags hebben geprobeerd online in te checken maar dit is alleen gelukt voor London en niet naar Kaapstad dus we moeten langs de balie. Daar gekomen hadden we de keus of onze gereserveerde plaats of iets meer ruimte maar dan wat bijbetalen. Voor z' n lange vlucht is dit misschien wel een optie.
We vermaken ons wel met een wijntje en eten op het vliegveld en langs alle boetieks om te zien of men nog wat leuks heeft.
Uiteindelijk inchecken en kijken of je kunt slapen. Ideaal een grotere plek maar wederom een turbulentie van jewelste waarbij er zelfs mensen zaten te huilen.
Toch lekker geslapen komen we aan in Kaapstad om 11 uur. Na de verplichte douane komen we in de hal aan, waar we afgesproken hebben met Joop en Pieter. Alleen.. Ze zijn er niet. Hebben we wel goed afgesproken ?We lopen de gangen door naar buiten maar nee, bellen, geen gehoor. Wat nu ? Toch maar weer terug. Uiteindelijk zien we ze aankomen. Zij hadden gerekend met 3 kwartier na landen voor bagage en douane maar dit verliep zo vlot dat wij na een kwartier al buiten stonden. We rijden naar hun huis, wat een mooie plek. In een van de buitenwijken van Kaapstad wat vroeger een zuivelboerderij geweest is. Niet het hoofdverblijf maar de bijverblijven die vroeger los van elkaar stonden maar later met elkaar verbonden zijn. Het oudste deel uit 1700 , met veel oude koloniale elementen. We krijgen ons eigen kwartier met binnenplaats en lopen een rondje door de tropische tuin. Een oase van rust met allerlei mooie hoekjes. Na een heerlijke lunch vertrekken om een rondje door de omgeving te maken, om het Kaaps schiereiland heen, via Hout bay, chapman's peak, kommetje, Scarborough , kaap de goede hoop, Cape point, miller's point, bolders beach en simon's town, Fisch hoek, Kalk bay, muizenberg en daarna weer terug naar Kaapstad. De kustweg geeft een fantastisch uitzicht op de kuststrook met eerst de woeste Atlantische oceaan om daarna over te gaan op het uitzicht op de Indische oceaan. Hier worden de stranden langer, witter en de zee rustiger.
De kleine dropjes onderweg geven een afwisselend beeld , vissersdorpen die al dan niet uitgegroeid zijn tot toeristische plaatsen. In de boekjes wordt overal Fisch genoemd maar dit schijnt een plaats te zijn die de afgelopen jaren veranderd is in een bejaardenpakhuis met zeer sacherijnige mensen. De plaats schijnt een record aantal kerken te hebben en de plaats is drooggelegd. Wellicht is dit een reden van de sacherijnige mensen. De weg langs de westkust ten noorden van Noordhoek is een imponerend staaltje ingenieurskunst. Hij is uitgehakt in de berg of hangt hoog boven zee en voert naar Chapman's Peak, met een sprookjesachtig uitzicht op Kommetje als op Hout Bay.
'S Avonds lekker een hapje gegeten en bijgekletst met een Afrikaans wijntje, maar redelijk vroeg ging het licht uit.

• 13 November 2012 - 14:02

Paula:

Wat een verhaal!!! En wat hebben jullie in korte tijd al een hoop gezien en gedaan!! Naast de spannende vliegreis....Geniet enne.,....vergeten jullie geen afrikaanse wijn;-) Lfs uit Zeewolde:-)