Perugia - Reisverslag uit Castelvecchio, Italië van Marijke - WaarBenJij.nu Perugia - Reisverslag uit Castelvecchio, Italië van Marijke - WaarBenJij.nu

Perugia

Door: Roelmarijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

10 September 2011 | Italië, Castelvecchio

Zaterdag 10 september
We gaan naar Perugia. Zoals Jacqueline aangegeven heeft in haar beschrijving rijden we zo ver mogelijk naar boven en parkeren we in de garage bij het busstation. In eerste instantie denk je dat het een enorme verkeerschaos is tot je ziet dat het eenrichtingverkeer is en dan valt het best mee. Daarna nemen we de roltrappen die ons door alle oude lagen heen naar de bovenste deel van de oude stad brengt. Je komt door de oude Romeinse en middeleeuwse lagen heen om uiteindelijk uit te komen tussen de paleizen, Perugia is een grote stad er wonen zo'n 160.000 inwoners. Het historische centrum heeft een middeleeuwse uitstraling op Etruskisch ontwerp. De stad ligt boven op een heuvel boven de Tibervallei, terwijl de moderne stad, met rijke kleding en voedsel industrie zich in het dal ontwikkelde. De stad is gesticht door de Etrusken in de 5e eeuw voor Chr en werd in ca 390 v Chr. Door de Romeinen veroverd. In 1531 viel Perugia onder de paus. Door de paus is ook de oude stad weggevaagd in de zoutoorlogen.
De oude stad is niet enorm groot maar wel prachtig. Je loopt er door kleine steegjes waar je meters naar boven kan kijken en overal zie je mooie bogen met daarboven weer woningen. Als je op het Piazza iv November komt, tref je hier de twee belangrijkste monumenten van Perugia aan,  het  Palazzo Dei Priori en de fontein, de Fontana maggiore.  Tevens de kerk, de Duomo. Het Palazzo was bedoeld als stadskantoor en hier wordt vandaag volop getrouwd. Bruidjes stonden te dringen om aan de beurt te komen met al hun gevolg. Lekker chaotisch op z'n Italiaans. Het deel van het Palazzo waar nu getrouwd wordt, was voorheen de ontmoetingsruimte van de rechtsgeleerden. Er gaat een waaiervormige trap naar toe waar men allemaal op staat de dringen om op de foto te gaan.
De Fontana dateert uit 1275 en is onlangs gerestaureerd. Het heeft een prachtige architectuur en een zeer ingewikkelde hydraulische techniek. Er stroomt water naar de fontein via het nieuw gebouwde aquaduct op de Monte pacciano. De fontein heeft drie nivo's, twee rechthoekige bekkens in marmer, het ene boven het andere en een derde in brons. De bas-reliëfs zijn heel bijzonder: op het onderste bekken stukken uit het oude testament en de twaalf maanden, op het bovenste bekken 24 bijbelse figuren.  Alle stijlsoorten komen voor op deze reliëfs, klassiek, Byzantijns en middeleeuws. De etruskische put is een staaltje van oude techniek. Hij voorzag de hele stad van een constante waterstroom. We lunchen lekker op het Corso, kortom een superstad.Tasjeswinkel wel gezien, maar nog niet geslaagd, wellicht de volgende keer ?