Zweden, maandag 13 juni 2011 - Reisverslag uit Arvika, Zweden van Marijke - WaarBenJij.nu Zweden, maandag 13 juni 2011 - Reisverslag uit Arvika, Zweden van Marijke - WaarBenJij.nu

Zweden, maandag 13 juni 2011

Door: Roelmarijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

13 Juni 2011 | Zweden, Arvika

Eindelijk , het is zover. Vroeg op om onze spullen te pakken en de stuga aan kant te maken. Die behoor je netjes achter te laten en dat doen we natuurlijk ook. Om 9 uur worden we verwacht bij het kanocentrum. Er zijn verschillende tochten de Llilalven, geeft de grootste kans om wild te zien als elanden en bevers. Totaal al zijn er 7 mensen die nu deze tocht doen, maar of je ze nog zal zien ? Geen idee. We krijgen eerst een briefing, waar gaan we naar toe, wat zijn de regels voor wild camperen enz. Uiteindelijk gaan we op weg. Het is een behoorlijk eind rijden met de auto met aanhanger met de kano's naar Algsjon meer krijgen we nog een kleine uitleg over het kano-en zelf en
vervolgens waren we alleen. Er stond een behoorlijke wind? De anderen maken geen aanstalten om te vertrekken, dus wij als eerste weg. Echt een pittige wind en de loosdrechtse plassen zijn kinderspel vergeleken met deze meren wat een ruimte en een stilte , super. Over het meer Algsjon,  Door een smal stuk, Ostraboda, tjonge wat mooi. Daarna het eerste stuk over land, dat valt niet mee, zo'n landtransport. De spullen uit de kano sjorren, de kano op de kant, karretje eronder, deel van de spullen in de kano en de rugzakken op je rug en dan de kano sjorren. Denk niet dat het voor een paar meter is, je moet meer denken aan 1,5 kilometer. Daarna de kano weer te water laten in LillaBor en peddelen maar. Lunch , soepje, broodje aan de rand van het LilaBor Meer. Daar ook even zoeken waar we heen moeten, want er moest een doorgang zijn maar waar ? Niets te zien. Uiteindelijk gps en iPad laten wel zien waar je doorgang is, een smal stuk door het riet heen Barhusanen waar we weer een landtransport hadden om daarna uit te komen in StoraBor. Het was wat lastig de kano te water te laten, een zwarte afdaling te water, maar eerst de kano en daarna de spullen dan lukt het wel. Het was inmiddels half vijf en mooi tijd om te stoppen. Dus even oversteken naar een eilandje om daar te gaan camperen. Tentje opzetten, vuurtje maken en even een wijntje. Wat zullen we eten ? Het is zo fantastisch weer dat we besluiten te gaan BBq en. Brooddeeg aan een stok en worstjes op het vuur, helemaal goed. Jammer dat ik in mijn duim sneed bij het schoonmaken van de stok om daar brooddeeg op te kunnen doen om het boven een vuurtje te garen. Zo lekker zitten kijken naar de zon die onder horen we ineens roepen : Zijn wij ons kano wagentje vergeten ? Inderdaad, deze zat helemaal onder de blubber bij het laatste  landtransport zodat we deze in het water hebben schoongemaakt en eh dus aan de kant hebben laten staan bij de laatste oversteek . Gered dus want er komen nog wel wat transporten. We genieten nog van ons eten en van de prachtig avond en zijn zeer benieuwd wat de dag van morgen ons brengt.